Els smartphones -perquè ja no parlem de mòbils- s’han convertit en imprescindibles en el nostre dia a dia. S’han convertit en eines vitals per treballar i, per a la majoria de nosaltres, en elements bàsics també en la nostra vida personal. Possiblement per això, els nous avenços tecnològics, més enllà d’aportar valor afegit a l’usuari, estan pensats i dissenyats per no trobar-se amb obstacles que ens facin deixar-los de fer servir ni un sol moment. Aquest és el cas dels beacon, petits dispositius que se solen col·locar en botigues, que envien informació als usuaris quan aquestes passen prop de l’establiment en qüestió. Gairebé sense limitacions!
Els beacons -de l’anglès ‘far’ o ‘balisa’– tenen molt a veure amb el seu nom original. Amb una mida inferior a una moneda de 50 cèntims, emeten un senyal a través de la tecnologia Bluetooth (en ona curta) que arriba fins als 50 metres de distància. Cada beacon emet un senyal únic que pot ser captat per qualsevol dispositiu rastrejador, com per exemple, un Smartphone.
El dispositiu que vulgui captar el beacon, ja sigui un Smartphone o un tablet, ha de tenir instal·lat una app perquè rastregi el senyal. En el moment que el trobi, rebrà el missatge llançat pel Beacon, que pot ser des d’un missatge de text, un codi promocional de descompte, una imatge, un vídeo, etc.
Una indústria en moviment
Només cal comparar un llistat de 2014 amb un de 2015 per veure que en just un any el llistat de fabricants de beacons ha crescut i canviat, possiblement impulsat per l’oportunitat de negoci d’aquests petits dispositius, però no només per això:
Un dels hits que va fer sens dubte canviar als actors d’aquest escenari va ser l’anunci d’Apple en el que deia que els fabricants necessitarien una llicència específica perquè els dispositius funcionessin en iOS.
Estimote, Gimbal, Radius Networks, Bluesense, Kontakt, Blue Cats, o Gelo són alguns dels principals fabricants d’aquests productes actualment.
El Beacon Màrqueting, una tendència prometedora
Les possibilitats són molt àmplies, sobretot en el màrqueting. Promocions, recerca d’informació, recomanacions, explicacions (¿arribarem a visitar un museu substituint l’àudio-guia per un beacon?) I, per descomptat, recompenses als usuaris que difonguin el missatge (producte) més enllà. El potencial és tant, que ja fa un temps que en l’àmbit del màrqueting mòbil s’està parlant del Beacon Màrqueting.
Però això no és el que ja es feia amb la geolocalització dels mòbils?
Sí, però no. Per començar, perquè el sistema de GPS als mòbils no acaba de funcionar com esperàvem. De fet, la majoria de Smartphone tenen un GPS que es recolza en la les dades contractades per posicionar-se, el que es converteix en inutilitzable quan, per exemple, estem fora del nostre país. A més, el GPS no funciona dins d’edificis (per no parlar del que consumeix la bateria); en canvi, el beacon funciona amb gran precisió i en llocs tancats.
A més, el fet que els beacon funcionin fins a 50 metres de distància augura una revolució en els mètodes de pagament, un fet que va semblar arrencar amb la tecnologia NFC, però que mai va acabar d’enlairar-se. Els 20 centímetres obligatoris entre el NFC i l’aparell emissor/receptor, així com la seva incompatibilitat amb els productes d’Apple, sembla que van fer ombra a la tecnologia. Els beacon, però, sembla que faran possible pagar sense passar per caixa gràcies a una iniciativa de Paypal, que permetrà un pagament ‘sense mans’:
En realitat, no és que siguin grans canvis sinó un gran pas endavant per seduir els consumidors al nostre establiment i facilitar la seva experiència de compra. Un pas per al que segur que estem preparats com a consumidors però, ho estan les empreses?
Si tens dubtes, preguntes o vols instal·lar beacons al teu negoci i no saps com fer-ho, no dubtis en posar-te en contacte amb nosaltres: app2U l’única especialitzada en l’assessorament, el desenvolupament i la implantació de solucions mòbils per empreses.
Deixa un comentari